Actiedag 10/05/2019: Verbindend schoolklimaat
Op 10/05/2019 organiseerde het netwerk Samen tegen Schooluitval Vlaams-Brabant een actiedag rond Verbindend Schoolklimaat. Hieronder vind je alle info terug
Plenaire lezing: De Preventiepiramide - Integraal en positief aan de slag tegen schooluitval (Johan Deklerck)
Met veel passie en gedrevenheid werd de preventiepiramide voorgesteld. Zowel curatieve als preventieve maatregelen als het werken aan een verbindend schoolklimaat zitten hierin vervat. De presentatie:
Handouts preventiepiramide (pdf)
Workshop 1: Leidraad wegen naar nieuwe kansen (Sarah Neyts en Jean-Marie Van Steenwinckel)
In deze workshop werd de leidraad wegen naar nieuwe kansen toegelicht over de preventie van en omgang met regel- en normovertredend gedrag. Alle info: Leidraad bij preventie van en omgaan met probleemgedrag
Workshop 2: Verbindend werken (Lin Van den hove)
Tijdens deze workshop werd het verbindend werken van Belinda Hopkins geïntroduceerd. Wie zich daar meer in wil verdiepen, kan de folder van Arktos raadplegen: Verbindend werken (pdf) (213 kB)
Workshop 3: Wat als schoollopen te moeilijk wordt? Angst voor de schoolpoort. (Gino Ameye en Griet De Nys)
Een onderzoek over schoolweigering van HoGent ‘Angst voor de schoolpoort’.
Op volgende websites kan je filmpjes en concrete tools vinden over hoe kan omgegaan worden met schoolweigering als school en ondersteunende diensten.
- www.hogent.be/angstvoordeschoolpoort(dit is een externe link)
- www.facebook.com/hogentangstvoordeschoolpoort(dit is een externe link)
Contact: Griet.denys@hogent.be
Workshop 4: Windows of Tolerance en het omgaan met spanningen (Veerle Lauwers en Elke Dubois)
Veerle Lauwers van De Rotonda (afdeling van vzw de Wissel) en Elke Du Bois van OBC Espero-Ter Wende bekeken aan de hand van de Window of Tolerance problematische gedragingen van kinderen of jongeren op een andere manier.
- Window of tolerance (pdf)
- Window of tolerance school (pdf)
- Social discipline window (pdf)
- Tips in de klas (pdf)
Workshop 5: Kennismaking met LSCI (Benny Leesen en Hanne Leirs)
LSCI (Life Space Crisis Intervention) is een methodiek om kinderen en jongeren te ondersteunen wanneer ze overmand worden door emotie en ze hun gedachten en gevoelens uiten door grensoverschrijdend en/of (zelf-)destructief gedrag. Benny Leesen (docent aan de UCLL en Master trainer in LSCI) en Hanne Leirs (LSCI-trainer) brachten een eerste kennismaking.
Werkzame principes van LSCI (pdf) (564.77 KB)
Workshop 6: Conflictpositieve school (Wim Hanssen en Nathalie Francq)
Hoe kunnen we ons als school organiseren om van een eerder sanctionerend beleid naar een beleid van verbinding en herstel te evolueren? DOCA Leuven heeft heel wat expertise opgebouwd rond dit onderwerp. Ze getuigden dan ook graag hoe ze dit, onder andere, in Don Bosco Groenveld te Heverlee aangepakt hebben.